maandag 20 augustus 2012

A Little Story A Day - I'll give it away .....



20.08.2012

Ze voelde zichzelf een zwakke schakel, totdat ze een brief ontving van een van haar lezers. Een brief met een verhaal.


Er is een gezin dat een midweek Center Parcs heeft geboekt. Vader, moeder, twee kinderen en de hond (niet te vergeten) vertrekken op maandag en hebben zich voorgenomen een aantal dagen  lekker te genieten.

Op vrijdag ochtend, de dag van vertrek vraagt de vader aan zijn zoon om voor het vertrek naar huis samen de hond nog even uit te laten. Terwijl zij samen met de trouwe viervoeter een laatste rondje door het bos lopen komen ze terecht bij een parkje waar een plantsoendienst bezig is met het snoeien en kappen van bomen.

Wat medewerkers hebben pauze en genieten van de schaduw onder een boom. Het is zomer.

Het kleine pientere mannetje vraagt aan zijn vader: Pap, wat zijn ze hier aan het doen? Zijn vader verwijst hem naar de plantsoenmedewerkers.

De opzichter vertelt  het kleine mannetje dat ze bomen aan het kappen zijn,. Sommige bomen zijn goed voor meubels, sommige voor brandhout en andere bomen zijn goed voor andere doeleinden. Etc.....

Het oog van het mannetje valt op de boom waaronder de medewerkers van hun pauze genieten, en vraagt: en deze boom? Kappen Julie die ook? Nee, zegt de opzichter, deze boom is te oud, heeft knotsen en wilgen, als we het voor meubels gebruiken worden de meubels krom en als we het als brandhout gebruiken dan komen er giftige stoffen vrij.

We laten deze boom met rust.

Het mannetje vind dit toch een hele mooie boom, pakt zijn Iphone en maakt er een foto van.

Na het weekend zit hij op school en de juffrouw zegt: We gaan het vandaag hebben over wat we later graag willen worden. Ze gaat 1 voor 1 de leerlingen af. Kees wil piloot worden, Jan brandweer, Chantal kassamedewerkster bij de super markt, etc...

Tot ze op een gegeven moment bij het kleine pientere mannetje komt, en ze vraagt hem: En wat wil jij later worden? Heel erg stil pakt het mannetje zijn IPhone en stuurt de genomen afbeelding via blue tooth naar de laptop van de Lerares die via een beamer de afbeelding op projectiescherm aan de klas laat zien.

Het jongetje zegt heel trots en overtuigend: Ik wil zoals deze boom worden.
De hele klas, inclusief de lerares begint te lachen. Wat een lelijke en stomme boom, moet je kijken naar dat hout, zo krom en oud als een hoepel, die takken vol met knotsen het ziet er niet uit hahaha, weet je dat heel zeker dat je zo wil worden?

Ja zegt het mannetje,

Wanneer ik als deze boom ben zal niemand mij lastig vallen om hout, mensen zullen mij met rust laten en niets van me vragen waar ze niks aan hebben, ik zal mij zelf kunnen ontwikkelen en wanneer ik volgroeid ben vele mensen schaduw bieden.
  
Dit is een oude parabel uit het boedisme, ik heb het alleen zelf herschreven en vertaald naar de huidige tijdsvorm. Zelf denk ik dat dit heel erg over zel ontwikkeling gaat, hoewel er ook andere eigenschappen en bedoelingen in verborgen liggen. Vooral het stuk, en vele mensen schaduw bieden vind ik heel erg mooi.

Ik denk dat er zoveel meer in je zit inzake het plannen, ondernemen en maken van contacten en overtuigen van jouw kennis dan dat je nu op dit moment werkelijk kan uiten en dat het zeker ook op korte termijn zich allemaal heel positief voor  je zal gaan ontwikkelen!

Je lezer.

Even laten inwerken hoor. Morgen ga ik hier dieper op in!

Inspiratie: Levensbomen door
Inspiratie: Zwakste Schakel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten