vrijdag 6 januari 2012

Als bijgerecht: Ronsardiaans Sonnet!

Elke vrijdagavond verras ik de lezers van mijn blog http://vintagelein.blogspot.com met een Vintage'Lein Weekend Recept.

Ik bedenk de recepten niet zelf maar kies ze altijd uit het grote aanbod recepten online, het blad Vrouw, de Margriet, de AH. etc. Aangezien ik nooit snel tevreden ben en me door alles laat inspireren doe ik dit meestal in dichtvorm. Tot nu toe was dat een simpele rijmdicht met hierop soms een variant.

Mijn netwerk van bloglezers begint zich zo enorm uit te breiden dat ik besloten heb dat het geen kwaad kan me zelf elke dag een stukje verder te ontwikkelen op het gebied van alle soorten schrijfkunst. Ik benoem schrijven bewust als kunst. Ik kan heel mijn leven al schrijven. Maar er bestaat een verschil tussen schrijven en schrijven. Wat zal ik nog veel moeten lezen, leren, schrijven en oefenen om mij deze kunstvorm meester te maken.

Maar de uitdaging ligt er. Ik krijg er enorm veel energie van, dus het blijkt een goede keus te zijn hiermee bezig te zijn. Ik bof dan ook enorm dat mijn oudste dochter een studie film, theater, literatuur en Spaans doet. Ik kan haar dus mooi af en toe om een opdrachtje vragen. Het moet dan wel een stapje verder gaan als de reeds aanwezige kennis en vaardigheden.

Vandaag droeg ze me op een Ronsardiaans Sonnet te maken van mijn Vintage'Lein Weekend Recept. Het ging me vandaag te ver om 12 lettergrepen per regel te hebben, maar ik het wel geoefend op de opbouw van het Ronsardiaans Sonnet: twee rijmklanken in het octaaf, omarmend geschikt; ccd eea in het sextet: alexandrijnen. - A la France. Sluit dus ontzettend mooi aan bij de keuze van deze recepten.

Weekend is begonnen
Lekker dagjes vrij
Maakt mensen altijd blij
Dus maar wat informatie ingewonnen

En er nog wat bij verzonnen
Want mijn lezer, dat ben jij
Je krijgt leuke recepten van mij
Ik heb zo hier en daar wat bronnen

Recettes pour bien Vivre
Avec le livre
A votre santé!

Franse recepten uit het verleden
Zijn populair in het heden
En maken hier entree!


Lees hier meer in het tijdschrift Nederlandse Taal - en Letterkunde 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten