zondag 19 mei 2013

Diary of life!


Grenzen verleggen....Go Wild!

Ik lees John Locke - Leidraad voor het verstand.

Hij zegt het volgende:
In feite zijn de ideeën en beelden in de geest van de mensen de onzichtbare machten die hen voortdurend beheersen en waaraan zij zich overal ter wereld bereidwillig onderwerpen. Het is daarom van het grootste belang dat er veel aandacht besteed wordt aan het verstand teneinde het juist te leiden bij het zoeken naar kennis en de oordelen die het zich vormt.

"Het is absoluut noodzakelijk dat er een beter en volmaakter gebruik en toepassing van de geest en het verstand ingevoerd wordt".

En daarmee bedoelt hij vooral dat je grenzen moet verleggen. En niet in dezelfde cirkel moet blijven ronddraaien,  niet leven als een kip in een hok in een eigen beperkt territorium en niet verder kijken dan de grenzen die toeval, arrogantie of luiheid aan hun onderzoekingen hebben gesteld, en niet je oren sluiten voor de denkbeelden, discussies en verworvenheden van de rest van de wereld. 

Wij worden volgens hem geboren met vermogens en krachten die tot bijna alles in staat zijn, die ons op zijn minst verder zouden brengen dan wij ons zo maar kunnen voorstellen; maar alleen door oefening van de krachten verwerven wij bekwaamheid en vaardigheid in wat dan ook en worden wij naar volmaaktheid geleid.

Mijn les vandaag leert mij dat ik (naast het verleggen van grenzen bij de passie voor Vintage) blijf schrijven en ga proberen mijn territorium uit te breiden. "Go Wild" is daarbij mijn thema voor vandaag! Zie hiervoor ook http://vintagelein.blogspot.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten